tisdag 19 juli 2011

Gymhistory

Då jag även råkat radera ett ganska så långt inlägg om varför, när och hur jag började träna på Gym. Tänkte jag skriva ett nytt.

Mitt första gymkort köpte jag under mitt andra år på Gymnasiet. Vi fick en ganska så stor rabatt på ett Gym som hette: Alex. Tror vi gav 800:- för ett år eller nåt sånt. Jag tränade till störst del med en klasskompis vid namn Joel (en flitig LAN:are han med). Vi var ungefär i samma nivå styrkemässigt (kommer dock ihåg att Joel var snäppet vassare i bänken!) Det bedrevs discoträning på hög nivå. En bra vecka var vi väl där en 3 gånger kanske. Vi skippade självklart att köra ben, det var ju jobbigt och man ville inte ha stora ben. Det säger väl säg själv att vi inte fick alltför stora resultat. Men det var häftigt att dricka proteinpulver och säga till folk att man gymmade. Kändes rätt bra efteråt också, som att man gjort något bra för kroppen. Jag tappade motivationen någon gång under tredje året, och när jag tog studenten sade jag upp mitt gymkort. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg spelade jag en hel del WoW vid den här tiden. Vilket var en väldigt stor bidragande faktor till mitt gym avhopp.
Ett halvår efter studenten var det dags att göra lumpen inom marinen. Väl där ångrade jag starkt att jag inte fortsatt med gymmandet.. Konditionen och styrkan var ju inte på topp direkt. Det blev ju en hel del löpande och marscherande om man säger så.. Drog på mig ett ganska så nasty skoskav under gröntjänstens sista långmarsch.
Smärta
När jag muckat var det dags att söka efter jobb. Tog bara en vecka så hade jag jobb på Telenor, där jag sitter än idag. Detta kan ha varit den värsta perioden i mitt liv. Inte beroende på jobbet, bara på mitt "liv" utanför. Jag hade ett väldigt olyckligt förhållande, tog väldigt illa hand om min kropp, spelade fortfarande en hel del WoW. När jag var på jobbet pratade jag knappt med någon. Jag tyckte luncherna var jobbiga då jag var tvungen att gå ner i matsalen där det var fullt med folk. Jag hoppade över mina fikor då jag också var tvungen att umgås med människor då. Helt sjukt när man tänker tillbaka på det.. Efter några månader med detta så bestämde jag mig för att jag måste ta tag i mitt liv. Jag gjorde slut med min dåvarande flickvän. Träffade en av mina allra bästa vänner, Axel, och började ge mig ut på powerwalks.

Axel!
Gick ner en 10 kilo ungefär ganska så fort och kände mig genast bättre till mods. Hade tankar på att börja gymma men fick aldrig riktigt tummen ur röven så att säga. I mars månad det året blev jag erbjuden att åka till Turkiet med mina gamla klasskompisar. Detta lät väldigt spännande och kul så jag tackade ja. Det var där nere jag bestämde mig för att ta tag i gymmandet på allvar. Några av mina vänner, främst då: Ola, Pierre och Ea hade fortsatt på gymmet och var väldigt bra form. Detta gjorde mig bara ännu mer taggad. Väl hemma ifrån resan införskaffade jag mig ett Gymkort på: TK Trossö.

Fick det rekommenderat av Pierre om jag inte minns helt fel. Körde på där några månader med ett schema jag fått av min käre jobbarkompis Tobias. Trivdes helt ok där men fick inte riktigt några jätteresultat.
Tobbe som precis bytt Gym ifrån Activa till Grand Squash & Gym försökte få mig att börja träna där med honom. Då Tobbe tränat istort sett hela sitt liv och är stor som ett hus, blev jag lite avskräckt av att börja gymma med han. Men efter ett par veckors tjat gick jag med på att byta Gym till Grand.

Grand Squash & Gym

Ett väldigt bra beslut så här i efterhand! Tobbe har väldigt lång erfarenhet och sjukt bra koll på det här med träning. Vi köttade på väldigt bra tillsammans och det var först nu som jag fick riktiga resultat. Detta måste ha varit 2008. Vi har kört tillsammans (mestadels) på Grand sedan dess. Några veckor innan min semester så klaffade våra scheman inte riktigt och Tobbe kom i en liten motivationskris. Så jag började träna själv istället.
Under min semester köpte jag ett sommarkort på Wellness, där min underbara flickvän tränar. Jag trivs otroligt bra där och funderar på att byta ännu en gång.

Så i dagsläget tränar jag alltså en 5 dagar ungefär på Wellness inne i Karlskrona.

Phiew, nu får det räcka med bakgrundshistoria ett tag. :p

Inga kommentarer: