måndag 28 november 2011

Film Recension: Twilight: Breaking Dawn Part: I

Fick reda på att den senaste och näst sista, Twilight filmen hade premiär här i staun. Då Lotta inte hade sett den tredje filmen bestämde vi oss för att köra ett litet Twilight maraton så vi båda blev "up to date" med handlingen så att säga! När den tredje filmen (Eclipse) gick på bio, övertalade  min lille mor och min käre syster mig att vi skulle se den, så jag tänkte att det vore trevligt om vi kunde gå tillsammans allihopa på den allra senaste också. Så efter att ha snackat ihop oss om vilken tid som passade bäst, bestämde vi oss för onsdagsföreställningen klockan 21.20. Nog om detta, dags att skriva lite om hur filmen var!

Kan inte påstå att jag hade speciellt höga förväntningar på filmen. Hade fått höra att slutet var värdelöst och väldigt blandade meningar om filmen i sig. Precis som med de tidigare filmerna finns det väldigt mycket hat och fördomar riktade mot hela Twilight sagan, som kille ska man hata filmerna och som tjej avguda dem. Väldigt tråkigt då iaf jag tycker det är en väldigt bra samling filmer. Men men, Breaking Dawn började väldigt lugnt med bröllopet där man blev introducerad av en rad nya karaktärer (som troligtvis inte kommer ha någon större roll alls, tror bara man fick se dem för att mätta de som läst böckerna).

Vet inte riktigt varför, men jag tycker det är lika roligt varje gång att se hur karaktärerna/skådespelarna förändras med nya frisyrer, åldras och annat smått och gott! Detta fenomen är inte exklusivt för Twilight utan kan även upplevas i te.x Harry Potter serien, väldigt underhållande.

Under filmens gång märks det att humorn har trappats upp, vilket uppskattas. Man har även vid det här laget lärt känna karaktärerna väldigt bra och små kommentarer här och där blir väldigt komiska i sitt sammanhang.

Filmen är även väldigt spännande framåt mitten och fram för allt slutet, jag själv var helt spänd i händerna från att krama armstödet!
Att folk klagar på slutet förstår jag verkligen inte. För att vara del 1 av två filmer där det måste finnas ett slut mitt i, tycker jag dem lyckades otroligt bra! Kolla bara på Sagan om Ringen trilogin och fram för allt Harry Potter och Dödsrelikerna Del 1, där kan vi snacka dåliga slut! De sluten kommer ifrån ingenstans och man vill bara se mer direkt, det blir inget bra avslut liksom. Breaking Dawn lyckas riktigt bra med att bygga upp en jättestor spänning bara för att trappa ner den mer och mer för att sedan avsluta med en stor cliffhanger som självklart gör att man vill se mer, men dem lyckas även med ett bra avslut som gör att man inte blir så frustrerad.

Enligt min mening var detta utan tvekan den hitintills bästa filmen i serien. Tidigare tyckte jag att den första filmen var bäst, tvåan sämst och trean näst bäst. Väldigt oväntat att Breaking Dawn plockade första platsen må jag säga.

Om man tycker om Twilight är detta verkligen ett måste att se! Spänning, sexuell spänning, action och lite kärlek dravel som vanligt med andra ord ;) Rekommenderas väldigt starkt.

Betyg: 9/10