torsdag 19 januari 2012

Kan man göra slut med en kompis?

Titeln avslöjar kanske lite vad jag hade tänkt att detta inlägg skulle handla om. Det är nämligen så att jag känner en person som var min vän under ett år eller två. Vi träffades genom vår gemensamma arbetsplats och det visade sig att vi även hade ungefär samma fritidsintresse, träning och spel och sånt.
Detta var ungefär lite mer än i mitten av min lilla livsfas där jag bestämde mig för att förändra mitt liv till det bättre. Vi började träna en hel del ihop och umgicks även ibland på fritiden.

Ganska så tidigt visade det sig att den här personen i fråga ville att allt skulle ske efter hans villkor. Det var allt ifrån när vi skulle träna, vad vi skulle träna till löjliga saker som vilket proteinpulver som smakade bäst.
Detta var inget jag störde mig speciellt mycket på utan jag var mest glad över att ha hittat en ny vän.

Efter ett år ungefär började jag tröttna lite smått på det beteendet. Att skicka ett sms och inte få svar, att bestämma en tid för att ses och sen bli avbokad i sista sekunden. Jag bytte ju faktiskt till och med gym bara för att kunna träna ihop med han, betalade dubbla gymkostnader i ett halvår. Sen slutar han höra av sig, går under jorden helt och svarar inte på mina sms, kul..

Under hela den här tiden var jag singel och kompisen i fråga hade flickvän, men nu hittade jag en helt underbar människa som lyckligt nog även tyckte jag var helt ok, så jag och Lotta blev ihop.
 En kort tid efter det gjorde min kompis och hans flickvän slut. När detta skedde dög jag helt plötsligt att umgås med igen, när han nu var själv. Detta gillade inte jag alls och tog lite avstånd ifrån han.
Då fick han för sig att det var Lottas fel att vi inte umgicks längre och att jag var toffel och bara ville umgås med min flickvän.  Det hela kulminerade i att min kompis i fyllan förklarade för Lotta hur han kände och att han ville att vi skulle umgås igen, för att sedan lägga in en stöt på henne, när han visste att jag inte var hemma.. INTE OK!

Så nu känner jag att jag helt enkelt inte vill ha en sådan person i mitt liv. 
Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska berätta det. Jag mår till och med dåligt varje gång jag får ett sms eller han skriver på facebook till mig, fan inte kul alls.

En normalt funtad person borde ju fatta vid det här laget att jag inte vill vara hans vän mer. 
Är jag feg som inte vill säga att jag inte vill vara hans kompis längre?

Kan man verkligen göra slut med en vän?

tl;dr FML

2 kommentarer:

Anonym sa...

doit han får skylla sig själv han är en idiot!

Unknown sa...

ja det känns lite så faktiskt..