tisdag 13 september 2011

Skrillex och Deadmau5



Det har ju varit "inne" att tycka om Dubstep ett tag nu, alla coola gör det liksom. Nu på senare tid har det dock blivit precis blixterballt att lyssna på Deadmau5 och kanske ännu mer Skrillex. Jag själv var lite skeptisk till Dubstep i början, men har nu lärt mig att verkligen gilla det. Vet inte riktigt varför, men det kändes bättre att lyssna på Deadmau5 och Skrillex då det fortfarande var lite underground känsla över dem. Nu är dem farligt nära att tillhöra mainstream faktiskt. Dagen då de spelas på Rix FM etc kommer vara en sorgens dag. Den sortens musik gör sig inte på radio, tycker inte jag iaf.



Jag var ju på Peace & Love festivalen i somras. En av de artister jag såg fram mest emot var faktiskt just Deadmau5. Detta var innan Deadmau5 hade fått sitt superbreak i mainstream, hade jag iaf intalat mig. Jag trodde att det inte skulle vara så mycket folk där och Lotta, Lotta's syster och hennes pojkvän hade noll förväntningar och ville knappt gå bort till scenen för att kolla in uppträdandet. När vi började närma oss, så såg vi att publiken var en av de största hittils och showen var utan tvekan den bästa på hela Peace & Love! En otroligt häftig upplevelse att se detta live. Jag hade höga förväntningar men det var sååå mycket bättre än jag någonsin kunnat tro.

Mau5 cube
Han stod uppe på en enorm kub som var helt fylld av dioder och körde sin grej. Även hans mushuvud var täckt med dioder som ändrade sig i takt med musiken. Ansiktet skrattade till och med vid ett tillfälle, såg oerhört häftigt ut! Höjdpunkten var dock utan tvekan när han körde Strobe.


Höjningen där vid 1:29 är helt ofattbart bra, den känslan går inte ens beskriva. Bra skit!
Men men, det roliga var att efter vi hade sett hans uppträdande vart Lotta helt frälst i Deadmau5! Det räcker oftast med att ge en artist en chans för få sig en ny favorit :)

Hade varit riktigt kul att även se Skrillex Live. Han kör ju tydligen två spelningar om någon månad eller så i Stockholm, varav en spelning bara kostar 250 pix! Det dyra kommer ju dock bli att ta sig dit och fixa boende. Om det inte sker nu, ska det ske vid något senare tillfälle. Jag har även bestämt mig redan nu för att se Deadmau5 uppträda minst en gång till Live.


Bjuder även här på några av mina bästaste favviz låtaj!


 






Inga kommentarer: